درمان کوتاه مدت ضد رد پیوند از جزایر پیوند شده در حیوانات دیابتی محافظت می کند

اول  فوریه 2019 - جزایر پانکراس پیوند شده در حیوانات دیابتی می توانند برای یک دوره ی زمانی طولانی تر زنده بمانند، اگر حیوانات با داروهای ضد رد پیوند برای مدت کوتاهی در حوالی زمان پیوند درمان شوند. این تحقیقات توسط محققان موسسه کارولینسکا در سوئد و موسسه تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی میامی میلر در ایالات متحده آمریکا انجام شده است. نتایج این مطالعه که در مجله یDiabetologia ، منتشر گردید ممکن است تأثیر قابل توجهی بر پیوند بالینی جزایر در درمان دیابت نوع 1 در انسان داشته باشد.

پیوند جزایر پانکراس، یک درمان امیدوار کننده برای دیابت نوع 1 است. با این حال، یکی از مشکلات این درمان، نیاز به درمان ضد رد پیوند، به شکل سرکوب کلی سیستم ایمنی، برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به سلولهای جزایر پیوندی است.

مطالعات به خوبی نشان داده اند که استفاده ی سیستمیک از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی ممکن است عوارض جانبی جدی بهمراه داشته باشد که به بیمار آسیب زند. علاوه بر این، با وجود استفاده از داروهای سرکوبگر ایمنی، هنوز هم سیستم ایمنی بیمار به جزایر پیوندی حمله می کند. بنابراین، محققانی که در زمینه پیوند فعالیت می کنند، به دنبال یافتن راه های جدیدی برای اطمینان از بقای بلند مدت جزایر پیوند شده و حفظ عملکرد آنها با سرکوب کم تر و یا حتی بدون سرکوب سیستم ایمنی هستند.

این مطالعه ی جدید نشان می دهد که درمان کوتاه مدت anti-rejection در طول زمان پیوند، پتانسیل دستیابی به بقای بلند مدت و حفظ عملکرد جزایر پانکراس پیوند شده را دارد. در موش ها و میمون هایی که پیوند جزایر را دریافت کردند، این استراتژی منجر به تحمل ایمنی گردید که بقای جزایر پیوند شده را پس از توقف رژیم درمانی ضد رد پیوند، افزایش داد.

نویسنده ی نخست این مقاله، دکتر Midhat H Abdulreda از موسسه ی تحقیقات دیابت می گوید: این یافته ها نشان می دهد که با این روش، تحمل ایمنی نسبت به جزایر پیوندی افزایش می یابد و در نتیجه آنها در برابر حمله ایمنی بدن بیمار پس از توقف درمان ضد رد پیوند، محافظت می شوند.

این روش جدید برای دستیابی به تحمل ایمنی ممکن است نیاز به سرکوب ایمنی مادام العمر را به حداقل برساند، و باعث امید به ابداع درمانی موثر برای دیابت نوع 1 با عوارض جانبی کمتر شود.

پروفسورPer-Olof Berggren  از مرکز تحقیقاتدیابت و غدد درون ریز Rolf Luft درانستیتوی کارولینسکا گفت: اگر این یافته ها در انسان نیز با موفقیت تایید شود، این رویکرد می تواند تاثیر مثبتی بر موفقیت پیوند جزایر برای درمان دیابت نوع 1 در آینده داشته باشد. اطلاعات بیشتر در مورد این روش در مقاله ی اصلی قابل دسترس است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-short-anti-rejection-therapy-transplants-diabetic.html